Sigrun Skar_cover front

Boklansering «Sigruns plass. En biografi om Sigrun Skar»

Torsdag 6. jun.Tor. 6. jun. kl. 19.00
- Biblioteket

Bibliotek | Boklansering

1 t 30 min

Velkommen til boklanseringen om Sigrun Skar

Silje Espeland Johannessen har skrevet boka «Sigruns plass. En biografi om Sigrun Skar». Boka lanseres i biblioteket i Buen kulturhus 6. juni. Sigrun Skar (1881–1961) var tannlege i Mandal. Som ung ble hun svært engasjert i norskdomsbevegelsen, og hun ble raskt en viktig lokal stemme for saken gjennom verv i mange institusjoner og organisasjoner.

Sigrun Skar var en pioner i det tidlige innsamlings- og dokumentasjonsarbeidet av drakttradisjoner i Vest-Agder. Hun ble helt sentral i arbeidet med Vest-Agder-bunaden da dette arbeidet startet omkring 1910, og hun preget distriktets bunadsarbeid fram til sin død 50 år senere. Sigrun Skar gjorde en stor innsats for fellesskapet. Hun var en samfunns- og identitetsbygger som har satt spor lokalt, men også i bunadshistoria nasjonalt. Hun fortjener å bli husket! Det blir mulig å få kjøpt signert bok etter lanseringen.

Om forfatteren

Forfatter Silje Espeland Johannessen er opptatt av lokalhistorie, kulturhistorie og tekstilhistorie, og er engasjert i husflidsarbeid i Mandal. Hun er lektor og arbeider i grunnskolen i Lindesnes.

Se mindre