IMG_20231218_110131.jpg

Mandal Kunstforening: “Akvareller”, Kurt Vallenes

Utstilling 17. februar-7. april

Åpent tir kl 12-15, lør/søn kl 14-17

I samarbeid med lindesneskunstner Kurt Vallenes arrangerer Mandal kunstforening utstillingen «Akvareller» i perioden 17. februar 2024 til 7. april 2024.

Lindesneskunster Kurt Vallenes har tegnet og malt hele livet. Han har hatt flere utstillinger, separat og sammen med andre kunstnere.

Kunstneren holder til i eget verkstedgalleri «Dråben» på gården Vallenes i Lindesnes kommune. Han har i tillegg rammeverksted. Her maler han og rammer inn sin egen kunst.

Selvlært

Kurt er selvlært og har malt hele livet. Han har fått noe undervisning av billedkunstner Urd von Hentig, hvor han lærte at det var viktig å være nøyaktig når en laget akvarell bilder.

Kurt gikk på gymnaset i Mandal, men drømte om å ta kunstutdanning. Han fikk aldri tatt kunstutdanningen. Han ble nektet av skolens yrkesrettleiar å få søknadsskjema for å søke om opptak til kunst og håndverksskolen. Yrkesrettleiaren mente at hans plikt var å veilede ungdommen til ett yrke de kunne leve av.

Kurt fikk etter hvert jobb som personalsjef på Nyco, nå GE Healthcare i Lindesnes kommune. Her jobbet han i mange år. Han brukte fritiden til å tegne og male og er nå kunstner på heltid.

Akvarell maling

I mange år jobbet han med akrylmaling og tresnitt. Nå er det bare akvarell maling (vannmaling) han jobber med.

Han bruker å ta bilder av aktuelle motiver med mobilen for å huske fargene. Deretter tegner han motivet på ruteark før han overfører motivet til akvarellpapir.

Han liker å bruke mye vann, slik at han får ett godt grunnlag å jobbe med.

Lyset

Det er først og fremst lyset han er fasinert av. I naturen på dagtid og bygater på kvelds og nattestid.

Han henter motivene fra blant annet Lista, Mandal, Lindesnes, Herstøl i Lindesnes, fjellene på Haukeli, Svalbard.

Lyset er veldig spesielt på Lista med det flate landskapet, havet og mye himmel. Svalbard er også ett sted som fasinerer Kurt med den mektige naturen og spesielle lyset. Han har vært flere ganger på Svalbard og reiser gjerne tilbake.

Han har også flere motiver fra fjellene på Haukeli og motiver fra bygatene i Mandal, hvor han har gått gatelangs på kvelds og nattetid.

Motivene overfører han med stødig hånd, først med blyant og så pensel på akvarell papir av beste kvalitet.

Jeg vil bare male og ha det gøy, sier Kurt Vallenes til journalist Trine M. Vasby i ett intervju i «Lindesnes avis», 20. januar 2024.

CV Kurt Vallenes

1984: Separatutstilling akvarell, Vigeland - Lindesnes kommune

1987: Ordførerkjedet  i gamle Lindesnes kommune er laget etter tegninger av Kurt Vallenes

1991 : Bidratt med bilder til januar og november i «Mandalskalenderen 1991», utgitt av Mandal musikkforening