magnhild_1.jpg

In search of lost time

Separatutstilling med Magnhild Opdøl

Høsten 2015 startet Agder Kunstsenter et samarbeid med Risør Kunstpark og Buen Kulturhus, der AKS produserer og videreformidler en årlig vandreutstilling til kunstinstitusjoner i begge Agderfylkene.
Første utstilling i rekken er In Search Of Lost Time av Magnhild Opdøl.

Utstillingsåpning lørdag 9.april kl 14.00. Åpningstale vil holdes av Elisabeth Romberg, leder for NBK Agder.

Om utstillingen In Search Of Lost Time

Det er en glede å stille ut en svært spennende og allsidig kunstner hvis praksis rører ved subjekter som natur, verdisystemer og materialer. Magnhild Opdøl er fascinert av at ting ikke er reversible, slik betrakter hun også sin kunstneriske utvikling. Hver utstilling leder inn i en ny fase og Opdøl kan ikke annet enn å bevege og forandre seg med den. I utstillingen In Search Of Lost Time bruker hun erfaringer fra nylige prosjekter og lar arbeider og ideer finne hverandre. Opdøl arbeider med sine verk som deler av én installasjon, én helhet. Hun henter blant annet inspirasjon fra filmskaperen David Lynch og bruker scener fra hans filmer og serier som referansepunkter i arbeidsprosessen frem mot ferdige verk. På samme måte som Lynch ønsker kunstneren å skape noe som er gjenkjennbart men uforståelig, en ubehagelig men likevel vakker atmosfære. Som betrakter får man en følelse av at det er flere fortellinger som blir formidlet samtidig. Opdøl er allsidig når det gjelder hvilke teknikker hun benytter seg av og jobber både med tegning, maleri, skulptur, fotografi, installasjon og video. Kunstnerens fokus på materialitet og hvilken rolle naturen spiller for oss mennesker kommer til syne på tvers av det medium som benyttes.

”I nylige arbeider følger jeg en idé om hvordan vi måler verdi. Jeg ønsker å se på de små tingene og kanskje si noe om det større bildet. Jeg skaper øyeblikk av stillhet, en følelse av å gå glipp av noe som har skjedd og bli fanget i øyeblikket etter. Du er i skogen, hører noe bak deg, men før du får snudd deg er det borte, og alt du ser er den tomme skogen, kanskje en grein som skjelver som et spor etter det som var der”.

Magnhild Opdøl (1980) kommer fra Ålvundeid og jobber som kunstner både i Norge og Irland. Siden hun fullførte en MA in Visual Art ved National College of Art and Design i Dublin i 2007 har hun stilt ut ved en rekke gallerier og kunstsentre både i Norge og internasjonalt. Noen av de siste separatutstillingene har vært i Tegnerforbundet, Oslo og Kunstmuseet KUBE, Ålesund (2012), Butler Gallery, Irland, Haugesund Billedgalleri, Akershus Kunstsenter og West Cork Arts Centre, Irland, (2013) Buskerud Kunstsenter og Galleri LNM, Oslo (2014). Opdøl er også representert i flere offentlige og private samlinger.

Kunstnerens hjemmeside: http://www.magnhildopdol.com/