knut_057ny.jpg

Galleri Buen 17.september-23.oktober

Åpent lør-søn kl 14-17
Fri entré

I maskinrommet på Obrestad fyr på Jæren henger et bilde av kong Olav. På et badeværelse i Vassenden henger det bilder av kong Haakon og dronning Maud.
I Oslo henger det et bilde av kong Harald og dronning Sonja på et soverom. Det er nemlig ikke bare på utedoen vi finner bilder av kongefamilien.
De finnes på kjøkkenet og i stuene i private hjem, i kantina på jobb og i kommunehuset.

Fotograf Elin Høyland har reist Norge rundt, snakket med folk og fotografert bildene på veggen - enten av dagens kongefamilie eller tidligere generasjoner.
Bildene gir oss et unikt innblikk i norske hus og hjem. For noen er kongebildene en lidenskapelig hobby, for andre en måte å ivareta tradisjoner og historien på.
Det eneste som knytter dem sammen, er interessen for kongefamilien.

Høylands fotografier om menneskers liv er unike i sitt billedspråk. De formidler en verdifull kulturhistorie i et spennende kunstnerisk format.

For mange er kongeportrettene et viktig symbol på kongefamiliens rolle og posisjon i det norske samfunnet. Monarkiet har stått støtt i Norge siden unionsoppløsningen med Sverige i 1905 da Haakon VII ble konge, siden etterfulgt av Olav V og Harald V. I hele denne perioden har bilder av kongefamilien prydet norske hus. Figgjo, Stavanger Flint, Egersund Fajanse og Porsgrund Porselen har i flere tiår lagd ulike platter og fat med motiver av representanter fra kongefamilien. Disse er godt fordelt utover i norske hjem og offentlige institusjoner. Det gjennomgående trekket hos de som har kongeportretter på veggen, er sympati og kjærlighet til kongefamiliens medlemmer – selv om de nødvendigvis ikke er tilhengere av monarkiet. Hvordan folk har valgt å sette sammen kongelige portretter og andre elementer, er utømmelig og helt storartet.. Hvorfor henger bildet akkurat der? Og hvilken betydning har det?

Utstillingen Helt konge er ikke en akademisk studie av temaet kongelige portretter. Det er derimot en reise gjennom Norge på kryss, tvers og på langs. En skattejakt. En jakt etter den beste veggen, det beste portrettet og det autentiske interiøret. Eva Marie Bentsen og Elin Høyland smarbeidet tett om boken Helt Konge, som utstillingen har utspring fra.
Bentsen har også kuratert utstillingen i Galleri Buen.

I 2006 hadde Høyland en utstilling på Obrestad fyr på Jæren. I maskinrommet hang et bilde av kong Olav. Det fanget Høylands interesse og ble
starten på en lang fotojakt på kongebilder i norske interiører.
Dette må vi lage bok av, tenkte jeg. Bildene og historiene rundt dem fortjente et større publikum. Vi fikk Pitch Forlag med, og en reise i norsk
samfunnshistorie startet, en reise der vi ønsket å formidle portretter av den norske kongefamilien fra autentiske interiører fra alle norske fylker.
Arbeidet med boken har til tider vært krevende og utfordrende. Det har vært mye å formidle, og vi har stadig måttet gjøre prioriteringer i et stort
og spennende stoff.

-Eva Marie Bentsen-

Elin Høyland

Den prisbelønte fotografen hadde i 2006 en utstilling på Obrestad fyr på Jæren, der et bilde av kong Olav hang i maskinrommet. Det ble starten på en lang fotojakt på kongebilder i norske hus, hytter og andre steder der folk henger opp sine fineste kongebilder.

Elin Høyland fikk sitt internasjonale gjennombrudd i 2011 med boken «The Brothers». Gjennom flere år fulgte fotografen brødreparet Harald og Mathias Ramen på en fjellgård i Vågå, og Høyland lyktes på en mesterlig måte å la fotografiet formidle det unike skjebnefellesskapet mellom brødrene. Avisa The Guardian kåret «The Brothers» til en av de 12 beste fotobøkene det året.

Fotografen fra Sørlandet bodde i Mandal til hun var 18 år. Elin Høyland har studert sosialantropologi i Oslo, og jobbet i flere år med frivillig fredsarbeid. På en reise til Latin-Amerika og Nicaragua fikk hun for alvor interesse for fotograf som fag. Hun kom hjem og fullførte en toårig fotoutdannelse, og jobbet deretter for en rekke aviser og magasiner. I noen år var hun fast frilanser i London for The Guardian, og har siden 1999 vært fast ansatt i Dagens Næringsliv. Hun har også hatt flere utstillinger på fotofestivaler, gallerier og museer i inn- og utland.