Arrangement

Utstilling

Frøydis Eriksson Erstad stiller ut i Galleri Buen
Åpent 6.5-11.6 tors-søn kl 13-16

Utstillingsåpning lørdag 6.mai kl 14 ved Reidar Fuglestad (dir. v/ Sørlandets kunstmuseum)
Musikk v/ Kenneth Bringsdal

Når Erstad stiller ut sine tegninger i Galleri Buen, preges utstillingen i hovedsak av to "prosjekter":
"Hverdagsliv" og "Only for your eyes".

Kunstnerens egne ord om verkene:
"Hverdagsliv" er en rekke blyant- og fargeblyanttegninger i A4 - format. Prosjektet startet i 2012 med at jeg fikk en gave i en brun og litt trist papirpose. Inni var det en fargerik, liten gjenstand av blåst glass. Da steg plutselig posestatusen.
Jeg synes posen var så vakker at jeg bare måtte tegne den. Den var hverdagslig og kjedelig utenpå, men innholdet var spennende og vakkert. Akkurat slik som hverdagslivet er.

Jeg startet opp med 20 tegninger fortløpende. Etter det lå innholdet i dvale et par år. Innimellom har jeg gjort research, samlet bilder og skisser, før det endelig ble gjenopptatt i 2016.
Hverdagslivet kommer og går i til nå 45 tegninger.

"Only for your eyes"

har tidligere vært vist på Sørlandsutstillingen 2008 og Tegnebiennalen 2010.

Det baserer seg på gjemte skatter fra undertøyskuffen min. Ting jeg aldri mer kommer til å vise fram for noen. Mye er utslitt, noe er for trangt, noe er innkjøpt for å føle seg litt sexy i og noe har bare en fin blonde som minner om noe annet. Det er bh ér hvor blonden ligner en sommerfugl, istykkerslitte truser hvor en fin del er intakt, et lite stykke av et mønster som kan minne om en solsikke.....

Noe er kjøpt og spart for å kunne brukes ved en anledning som aldri kom. Private deler som til nå kun har vært for mine øyne, men som nå har blitt synlige for dine.
Formålet var opprinnelig å rydde og fjerne. Etter hvert som prosjektet skred framover og jeg ble fasinert av et vakkert forfall. ble noe kastet, noe spart og noe resirkulert som tegning.

Verket "Only for your eyes" består av 16 tegninger på papir.

Bilder:

• Bilde fra forestillingen